Emailing může být velmi účinným nástrojem. Zjistěte jak na to.

19.11.2015
Smart Network

Není totiž emailing jako emailing. Také jste se jistě setkali s nevyžádanými emaily, které vás jen otravují. Nebo s emailovými zprávami od firem, které znáte, nicméně s nudným a nezajímavým obsahem, který nestojí ani za přečtení natož za reakci.

Na rozdíl například od rozesílání letáků je emailing velmi levným řešením (v řádech haléřů za odeslaný email) s vysokou návratností vložených investic. Jak tedy postupovat, pokud byste chtěli emailing sami využít? Mezi nejdůležitější zásady dobrého emailového marketingu patří:

  • Neposílejte spam.    

  • Méně může být více - personalizované a adresné emaily jsou účinnější.

  • Využijte specializované programy pro emailing.

  • Dobrý copywriting zvyšuje účinnost emailů.

  • Vše testujte, měřte, upravujte.

Podívejme se na jednotlivé body podrobněji.

Neposílejte spam

Je to jednoduché. Podle zákona lze posílat e-maily jen těm zákazníkům, kteří s tím souhlasí. Vše ostatní je nevyžádaný email neboli spam a v takovém případě se vystavujete možnosti postihu od Úřadu na ochranu osobních údajů až ve výši 10 milionů korun.

Elementární zásadou email marketingu tedy je, aby sdělení bylo odesláno vždy jen těm, kteří si jej vyžádali. Využívání zakoupených anonymních databází nebo jinak získaných seznamů adresátů z cizích zdrojů je nejen neetickým postupem, ale ani nepřináší požadovaný účinek. Nevyžádanou zprávu málokdo vůbec otevře, natožpak aby na ni reagoval.

Možný efekt z rozeslání tisíců emailů neznámým adresátům je tedy velmi krátkozraké. Místo kýžených objednávek spíše podobný postup uškodí vaší pověsti. Nechcete být přece firmou, kterou si lidi spojují se spamem, tedy s tím, co je obtěžuje.

Přijemce by měl mít také vždy možnost odhlásit se z odběru emailů. Odhlašovací odkaz musí být viditelný a samozřejmě funkční.

Personalizujte emaily

Zapůsobí na vás více email, který vás osloví jménem a týká se nějakého vašeho zájmu, nebo aktuálního problému, který řešíte, nebo anonymní email nabízející věc, kterou byste nikdy nevyužili? Odpověď je jasná. Přesto většina firem stále postupuje tak, že rozešle jeden email na co nejvíce emailových adres, vypíše v něm celý svůj sortiment a čeká, že na to bude někdo reagovat.

Častým problémem hromadně rozesílaných emailů je tedy jejich přílišná obecnost. Takové emaily však příjemci často ignorují. Větší pozornost proti tomu věnují zprávám, které jsou psané přímo pro ně - nebo tento dojem dokonale vyvolávají. Toho můžete docílit pomocí personalizace emailu.

Pokud znáte u svých adresátů údaje, jako jsou jméno, pohlaví, zájmy a případně další informace, můžete každý chystaný email upravit podle těchto dat. Email, který pak dorazí k adresátovi, vyvolá dojem, že jste ho psali pro příjemce osobně. To nejen zvýší jeho důvěryhodnost, ale především bude mít takové sdělení pro adresáta větší hodnotu, než neosobní a obecný email, a tím spíše si jej přečte.

Využijte software

Personalizace samozřejmě není jednoduchou záležitostí a téměř se nedá dělat bez specializovaných programů. Emailing samozřejmě můžete dělat do určitého množství adresátů i bez softwarových řešení, vést si databázi v excelu a rozesílat maily přes outlook.

Pokud již chcete rozeslat zpráv několik stovek, opakovaně a navíc personalizovaně, je lepší využít nějaký specializovaný program. Je to jednodušší, bezpečnější a v konečném důsledku i finančně výhodnější, neboť ušetříte čas.

Pokud chcete ušetřit ještě více času, můžete dokonce softwaru svěřit i to, kdy má který email poslat. Dnes existují chytrá řešení pro tzv. marketingovou automatizaci, která umožňují automatizovat celý proces komunikace s potenciálními zákazníky od jejich získání, přes péči o ně ve formě jejich zásobování správnými informacemi ve správný čas, až po jejich předání obchodnímu oddělení.

Dobrý software pro automatizaci marketingu umí sám sbírat kontakty na zájemce o nabídku firmy a informace o nich, přesně a účinně tyto zájemce třídit, komunikovat s nimi na míru na základě jejich potřeb a jejich předcházejících kroků a aktivit, automaticky a skoro v reálném čase vyhodnocovat jejich připravenost ke koupi a předávat je obchodnímu oddělení. Využít můžete například české řešení Bee Marketing.

Dobrý copywriting zvyšuje účinnost emailů

Obsah emailu musí příjemci přinášet něco nového a užitečného. Obvykle se neregistroval proto, aby dostával pouze reklamní e-maily. Proto je třeba dbát na to, aby byly inforamce obsažené v emailu zajímavé a čtivě podané.

S tím souvisí potřeba dobrého textu, tedy copywritingu. Pokud si sami netroufáte napsat čtivý text, využijte služeb specialistů, tedy copywriterů.

Vše testujte, měřte, upravujte

Abyste mohli měřit efektivitu e-mailového marketingu, je nezbytné nasadit nějaký statistický nástroj. Je třeba označit odkazy, které jsou v e-mailech obsaženy a měřit, kolik příjemců na který kliklo. Díky tomu zjistíte, jaký odkaz resp. email je nejúčinnější, jaký text a umístění v rámci e-mailu fungují nejlépe atd.

Před rozesíláním důležitého e-mailu velkému počtu příjemců je vhodné otestovat, jestli vše funguje podle vašich představ a jestli bude kampaň účinná. Můžete třeba vybrat dva testovací vzorky a každému poslat jinou verzi e-mailu. Potom porovnejte, která verze byla účinnější a tu rozešlete zbylým odběratelům. Podle našich zkušeností vám bude stačit přibližně 30–50 přečtených zpráv k poměrně přesnému zjištění.

Pro moderní marketingovou komunikaci je emailing jeden z nevhodnějších a nejvýhodnějších nástrojů. Využijte ho k tomu, že nebudete emaily pouze nahodile rozesílat, ale budete je umět i správně zacílit, personalizovat určité skupině zákazníků a také emailing měřit z pohledu výkonnosti a vyhodnocovat.

O dalších možnostech práce se zákazníky si přečtěte na našem webu.

 

Monika Kosturová

Další články

Smart Network
Smart SMART TALK inspirace: „Proč jít do podcastu?” V rámci série dílů inspirace se Gabriela zaměřuje na networking a mýty, které s ním jsou spjaté. V tomto 38. díle se Gabriela zaměřuje na otázku: Proč jít do podcastu?
Detail článku
Smart Network
Člen Za hranicemi běžného: Skupina WIV group transformuje investice do nemovitostí WIV group je nemovitostní skupina, která vznikla propojením tří silných subjektů.
Detail článku
Smart Network
Smart Trapná nebyla a jako networkerka také zazářila! Přečtěte si o premiérové akci Stand up s networkingem Gábi Mrkvicové!
Detail článku
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network

KONTAKT

info@smart-network.cz Smart Network
+420 775 649 843 Smart Network
Informace o používání cookies Smart Network
Spisová značka: C 81849, vedená u Krajského soudu v Brně Smart Network
GDPR
Smart Network
Smart Network Smart Network Business Center s.r.o.
Smart Network IČ: 02607450, DIČ: CZ02607450
Smart Network Sídlo: Loosova 578/9, Lesná,Brno, 638 00
Smart Network Kancelář: Centrum Viktoria, Vodařská 2, 619 00 (2. patro)
Smart Network Úhrada vstupného na akce:
CZK: 2700633772/2010
fb tncz linked in google fb warengo google spotify apple podcasts

aplikace Podělte se s námi o kvalitu provozovaných služeb aplikace