Martin Másilko: Socionika mi poskytla srozumitelné odpovědi

11.11.2015
Smart Network

Pane Másilko, jak byste socioniku představil někomu, kdo se s ní zatím nesetkal?

Socionika je nauka o rozdílnosti lidí a charakterů. Odpovídá na otázky, v čem lidé vynikají a v čem by se měli naopak spoléhat na pomoc druhých. Základy socioniky pochází od  švýcarského psychologa Carla Gustava Junga, který před sto lety formuloval své poznatky z oblasti typologie osobnosti. Na jejich základě vznikly další práce, které v Americe vedly k testu MBT. Později v Litvě vznikla socionika, která se později rozšířila do Ruska a Ukrajiny.

Jak jste se ke studiu socioniky dostal?

Necelé dva roky jsem studoval v Rusku. Když jsem během cestování po Rusku a Ukrajině na socioniku narazil na jednom semináři, okamžitě mě zaujala. Poskytla mi totiž jasné a srozumitelné odpovědi na spoustu otázek. Díky ní jsem například zjistil, kterým směrem mám směřovat svůj profesní talent, proč si s některými členy rodiny rozumím a s jinými ne, z jakého důvodu mi nějaká práce jde líp než druhá, proč vzniká konflikt mezi rodiči…  

Člověk je individuální a jedinečnou osobností

Existuje 16 socionických typů pojmenovaných podle slavných osobností. Skutečně lze určit, jestli je někdo „Don Quijot“, „Victor Hugo“ či „Robespierre“? Je vážně možné každého otypovat?

Člověk není složený pouze z typu, z charakterových vlastností, ale hrají u něj roli ještě další faktory, jakými jsou postavení ve společnosti, rodina, unikátnost člověka, potom také stát, ve kterém se narodil, náboženství, které vyznává, společnost, ve které žije. Nejedná se tedy o jednu věc, která by člověka formovala. I přesto, že každý má svůj vlastní typ, člověk zůstává individuální a jedinečnou osobností.

Jak dlouho v průměru trvá zjištění typu osobnosti člověka?

Od jedné minuty, kdy je daný člověk sám sebou a je pro mě jako konzultanta čitelný, až do dvou hodin, ale někdy to samozřejmě může trvat i déle. Několikrát jsem se setkal i s případem, kdy bylo potřeba pozvat si klienta ještě dvakrát třikrát, protože měl v sobě nezpracované nějaké věci z rodiny či práce. U některých lidí se objevuje i touha být někým jiným. Navíc v okamžiku, kdy je člověk v neznámé situaci, ve které se snaží vyznat, je na svých slabinách. V tu chvíli často nasazuje masku, kterou předstírá, že i slabé stránky má silné. Což může být na začátku konzultace těžké odhadnout. V průměru však k otypování dojde během jednoho setkání, za 40 minut mívám jasno. 

 

Socionika pomáhá s překlady lidské komunikace

Rozlišujete například mezi introvertem a extrovertem. Je to tak, že nikdo není čistě jedno nebo druhé? Že v každém z nás je kus obojího?

Vždy je člověk jedno nebo druhé. Neznamená to však, že by v sobě neměl i druhou část, ale jedna vždy převládá. Proto máme možnost mezi sebou komunikovat a jakž takž si rozumět, avšak někdy slovník toho druhého nechápeme nebo chápeme pouze okrajově. Socionika nám pomáhá s překlady, aby si lidé hovořící stejným jazykem rozuměli.

Jak náročné je odhalit přirozené rysy člověka, které mohou být často potlačované? Přece jenom na nás rodiče, přátelé, učitelé i zaměstnavatelé působí a pasují nás do určité role. Nemluvě o vytváření vlastních zkreslených představ o nás samotných.

Ovlivnění ze strany rodičů je samozřejmě nesmírné. Mně osobně oproštění se od vlivu rodiče, vyrovnání se s oním balancem, přijetí výhod krajnosti mého otce, trvalo i se znalostí socioniky 3 až 4 roky. Bohužel pokud se rodič rozhodne, že právě jeho dovednost je ta nejdůležitější a dítě ji musí mít za každou cenu také, vede to člověka k neznalosti sebe samého a je pro něj velmi těžké zjistit, kterou krajnost má v sobě silnější. Další vliv tvoří spolužáci, učitelé, kteří chtějí, aby jejich předmět byl tím nejpodstatnějším. Následujícím faktorem je například práce, kterou si člověk obvykle vybírá ve špatném věku 14 – 21 let.

Toužíte po schopnosti orientace v sobě samých či funkčním kolektivu? Nabídka školení je skutečně široká

Nabízíte semináře a workshopy na rozvoj týmu, typování kolektivu, personální dovednosti v kolektivu, konzultace rozvoje silných stránek týmu, pro manažery apod. Ale také například základy sebepoznání či konzultace pro jednotlivce. O které z nich je největší zájem?

Pokud člověk dokázal přijmout sám sebe, tak už ho zajímá, jakým způsobem přijímat i lidi ve svém okolí. Na semináře prvního typu jde tedy spíše klient, který touží poznat, jací jsou ostatní, proč si s tím kterým člověkem nerozumí. Naopak člověk, který teprve potřebuje objevit sám sebe, si spíše objedná individuální konzultaci, aby zjistil, proč mu některé věci tolik nejdou, proč je pro něj těžké tuto skutečnost překonat, v jakých oblastech a tak dále.

Znáte nějaké konkrétní případy, kdy lidé na základě vašich přednášek změnili své zaměstnání či obor? Jaká je vaše zpětná vazba?

Jedna moje klientka pracovala jako finančního poradkyně, což vyhovovalo jejímu typu, avšak ona se rozhodla jít ještě dál. A protože se dlouhou dobu kromě práce věnovala koníčku, kterým byly masáže, otevřela si profesionální masérské studio. Pravdou je, že její typ, který má na prvním místě cit a až pak finance, je na tuto činnost výborný, dokáže cítit nejen svaly, ale také kosti, umí vnímat váš fyzický stav. Vše do sebe krásně zapadlo.

 

A co partnerská socionika? Pracujete také na tom, aby si lidé dokázali lépe porozumět ve vztahu?

Každý člověk si vybírá vztah, který zrovna potřebuje a někam ho posune. A má úloha konzultanta v případě vzájemných neshod je docílit, aby si například jeden z nich uvědomil, že druhý člověk to nedělá vědomě, že se jedná pouze o jeho přirozenost. Druhému třeba naopak říkám, aby svůj charakter krotil a neúmyslně nezpůsoboval tomu druhému bolest. A pak společně hledáme cesty k obroušení hran a vzájemnému respektu. V socionice se nachází jeden vztah, který se vyloženě nedoporučuje k vzájemnému partnerství, a tím je tzv. konfliktní vztah, kdy onen člověk není konfliktní v tom smyslu, že by vám chtěl ublížit, ale jeho psychika je orientovaná na diametrálně jiné oblasti života.

Nenechte si ujít první socionické setkání

Jakým způsobem probíhají Vaše semináře? V čem jsou výjimečné?

Naše semináře probíhají ve dvojici, abychom lépe ukázali rozdílnost charakterů. Moji kolegové jsou zcela charakterově odlišní a člověk může hned pozorovat, kdy se nějaká informace účastníkovi líbí či nelíbí. Proto jsme přítomni dva, aby jazyk, kterým každý z nás hovoří, byl srozumitelný pro co nejvíce lidí.

Jaké události v nejbližší době chystáte?

Socionické setkání, které je prvním setkáním tohoto druhu v České republice. Potká se kolem 50 otypovaných lidí v neformálním prostředí, kteří budou vnímat jeden druhého, zahrají si různé se socionikou spojené hry. Součástí bude i vzdělávání a také spousta zábavy. Lidé budou moci prohloubit své znalosti, vidět vzájemnou spolupráci, poznávat stejný typ obou pohlaví s věkovou a profesní rozdílností.

Srdečně bych chtěl také všechny pozvat na seminář Základy sebepoznání, který povede k uvědomění oné obrovské rozdílnosti mezi lidmi, která je však dobře viditelná a popsatelná. Člověk tím získá mnohem větší toleranci k lidem, dozví se, jak s lidmi spolupracovat a navazovat kvalitnější vztahy. 

Autor: Tereza Hálová

Iva Procházková

Další články

Smart Network
Člen Mikrovláknové utěrky: vedlejší a přesto hlavní produkt?! Na první pohled se věnujeme čištění aut, a mikrovláknové utěrky tedy nejsou naším hlavním produktem. Následujícím článkem Vám ukážeme, že v každém podnikaní existují Vaše hlavní produkty a mno dalších vedlejších.
Detail článku
Smart Network
Smart Networkerka a moderátorka na akci University of applied management Dne 12.11.2015 moderovala networkerka Gabriela Mrkvicová akci University of applied management, na které došlo k představení studia MBA i celé univerzity. Přečtěte si článek o této události!
Detail článku
Smart Network
Člen Ptej se, chápej souvislosti a zjisti typ osobnosti Je váš soused logik nebo etik? Kolegyně z práce je spíš extrovertka nebo introvertka? Jenomže, kde vzít jistotu, že osobnost lidí okolo sebe odhadnu správně? Aby se lidé naučili s jistotou typovat, pořádáme typovací workshop socioniky.
Detail článku
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network

KONTAKT

Smart Network
Smart Network Smart Network Business Center s.r.o.
Smart Network IČ: 02607450, DIČ: CZ02607450
Smart Network Úhrada vstupneho na akce: 2700633772/2010
Smart Network Loosova 578/9, Brno, 638 00
Smart Network Provozovna: Centrum Viktoria, Vodařská 2, 619 00 (3. patro)
fb tncz linked in google fb warengo google

aplikace Podělte se s námi o kvalitu provozovaných služeb aplikace