Představení člena: Anička Schwarzová - Rozhovor o náboru

Smart Network
27.6.2023
Autor: Anna Schwarzová

Anička Schwarzová je COO ve společnosti Novitim. Pro klienty se svým týmem hledá a vybírá vhodné zaměstnance. Firmám a podnikatelům také ukazuje, že kvalitní lidi na trhu práce jsou. 

 

Výhoda náboru u Novitim je, že všechno probíhá po telefonu a online, procesy jsou tak rychlejší. Zároveň jsou uchazeči testováni unikátní diagnostickou metodou. Díky tomu se odhalí skryté stránky uchazeče, které by jinak vyplavaly na povrch až po jeho nástupu. Důležitou výhodou je i to, že se jedná o menší tým lidí, kteří se mohou věnovat kampaním pro nábor individuálně, také efektivněji zacílit a ušít strategii na míru. Je to znát i na energii, která z Novitim čiší. 

 

Novitim_Smart Network_banner_nábor zaměstnanců vyřešíme za vás_#myjsmeNovitim.png

 

Aničko, jak pojímáte nábor a hledání a oslovování uchazečů vy? 

Naše personální marketingová kampaň je o tom, že vypustíme zprávu, že hledáme uchazeče všemi různými směry. Ať už je to inzerce, zprávy na sociálních sítích, ať je to reklama, přímé oslovení, nebo oslovení dalšími různými zdroji, které tě napadnou. Nikdy totiž nevíme, kde to štěstí nakopneme, kde nám půjde naproti a odkud se o naší nabídce správný uchazeč dozví. Jsem přesvědčena, že se takto dají hledat téměř jakékoliv pozice, od kopáče přes asistentku, obchodníky, až po generálního ředitele. 

 

Pojďme od začátku. Nemám zaměstnance. Hledám třeba obchodníka a přemýšlím, jak ho najít. Popiš mi, čím bych s vámi procházela. 

Na začátku je důležité se opravdu zamyslet nad tím, jestli skutečně dalšího obchodníka potřebuješ, co bude dělat a koho bude oslovovat, s jakými klienty komunikovat. Od toho se pak odvíjí i požadavky na něj. Velmi často se mi totiž děje, že klient chce, aby byl obchodník seniorní, aby uměl perfektně anglicky, aby znal prakticky cokoliv a potom je realita taková, že to ten člověk ani v práci nevyužije a nepotřebuje. Stane se pak logicky to, že se takový obchodník bude poohlížet po jiné práci, kde angličtinu využije a bude za to i lépe zaplacený.  

Musíš mít také dobře zpracovaný job description nebo cokoliv, co je podporou náboru. Vždycky potřebuji mít něco, kam se můžu podívat, vrátit se k tomu a podle toho ladit strategii. Pokud já, jako personalista uchazeče oslovím s nějakou nabídkou, měla bych přesně vědět, jakou roli a kompetence bude v nové práci mít, co bude dělat, zkrátka si ho umět v daném zaměstnání představit.  

 

Definuji si tedy koho potřebuji a na co ho potřebuji. Pochopila jsem, že mám smýšlet spíš realisticky než si vysnít supermana.  

Ve chvíli, kdy klient váhá, tak říkám, že můžeme nechat nůžky otevřené. Třeba hledat nejen juniory, ale i seniory a lidi mezi tím. Může pak totiž zjistit, že i když chtěl spíše seniora, člověk, který má chvíli po škole ho oslovil svým nábojem a chutí učit se. Někdy může být nejlepší vzít člověka, který nemá zkušenosti, ale tím pádem ani bloky a klapky na očích. Každopádně spolu budeme v této fázi komunikovat. Dobře tvoji firmu poznáme, zanalyzujeme tvoje potřeby a navrhneme vhodné řešení a strategii.   

 

FOTO_PR_ČLÁNKY_#myjsmeNovitim (2).jpg

 

Mám už definici, koho chci, vy připravíte inzerát. Co dál? 

Nepřipravíme jen inzerát, připravíme kompletní podklady ke spolupráci. To je právě naše parketa – texty, claimy a grafiku pro personální marketingovou kampaň vytvoříme za tebe. Kampaň pak spouštíme přes všechny zdroje najednou hned na začátku. Patří tam sociální sítě, přímé oslovení, inzerce na předních českých a zahraničních pracovních portálech, prohledávání našich i externích databází, naše webovky a tak dále. Díky tomu máme kompletní přehled o trhu.  

  

Už jste mluvili s kandidáty, kdy mi je pošlete? 

U nás ještě každý uchazeč prochází diagnostikou, protože o něm chceme vědět víc. Je to jedna ze tří oblastí. První je životopis. To, co v něm má uchazeč uvedené, co má za sebou, škola, praxe, kam míří. Další je to, jak si sedneme lidsky při komunikaci a co všechno se dozvíme během hloubkového telefonického pohovoru. Nakonec je naše diagnostika. Z ní zjistíme pravou motivaci, proč se do výběrového řízení přihlásil, jaký je v tom člověku potenciál a jak s ním dál pracovat. A když kandidáta považujeme za ideálního, to je, že splňuje tvoje potřeby a u nás prošel výběrem, pošleme ti ho. Každý týden od nás dostaneš nový report o aktuálním stavu s vybranými uchazeči a komentáři k nim. A tobě doporučíme, abys s uchazeči měla co nejdříve schůzku a zjistila, jestli je tam ta pověstná chemie a vzájemná chuť spolupracovat. 

 

FOTO_PR_ČLÁNKY_#myjsmeNovitim (5).jpg 

 

Teď už je výběr a rozhodnutí na mě. Je dobré ještě před tím, než dám definitivní nabídku, dál uchazeče u nás vyzkoušet? Prověřit si, že si s týmem sedne? 

Já se snažím vyvarovat tomu, že mám poslední výběr uchazečů a z nich vybírám. I svým klientům říkám, že byť máme spolupráci naplánovanou na 6 nebo 8 týdnů, pokud bude někdo, kdo je osloví už v prvním týdnu, ať mu dají nabídku a vezmou ho. Na nic by neměli čekat. Dnes je doba opravdu velmi rychlá a jsou uchazeči, kteří jsou na trhu volní jeden den. Mají tolik nabídek, že už nechtějí další a už se jenom rozhodují mezi těmi, které si poslechli.  

Vřele doporučuji kandidáta, který se líbí, vzít na nějakou zkoušku. Někdo má zkušební půlden, někdo toho člověka provede svojí výrobou, nebo s ním jde na společný oběd s týmem, vezme ho na teambuilding. Je jedno, co zvolíš. Záleží, co je ti příjemné. Ale určitě je dobré vzájemně se poznat ještě před podpisem smlouvy. 

 

Kandidát od vás nastoupil. Jak mám pojmout onboarding, co připravit? 

Podle mě je to hodně individuální. Každopádně doporučuji sepsat si body, čím má zaměstnanec při začleňování projít, co ho čeká. Neříkám, že by každá firma měla mít na všechno papíry a mít vše do detailu definované, toho je málo firem schopno dosáhnout. Je ale dobré mít někde sepsaný základ, kterého se mohu držet jak já, jako manažer, tak i člověk, který na pozici nastoupil. Od čeho se může odrazit, jaké má pravomoci, co už pod něj nespadá, co může a nemůže řešit, a jak bude jeho zaučování probíhat.  

Pracuji i se spoustou malých firem, kde toto vzniká v průběhu a nováček, který nastoupí je sám spolutvůrcem plánu. To mi přijde super, protože je to zase další věc, jak si člověka připoutat ke své firmě. Když bude tvořit a pomáhat posouvat firmu dál, bude se cítit její součástí, bude více angažovaný a loajálnější.  

I s tímhle ti můžeme pomoci. Právě naše diagnostika je vhodný podklad pro rozvoj a vzdělávání zaměstnanců ve firmě. Můžeme doporučit i relevantní oblasti a typy školení. V průběhu onboardingu nebo kdykoliv po něm, změříme míru motivovanosti a angažovanosti tvých zaměstnanců. A na základě výsledků z diagnostiky ti pak doporučíme, jak nejlépe se zaměstnancem komunikovat a sdílet informace.  

 

Kde tě, Aničko, můžeme najít? 

Pokud máte zájem o naše náborové služby nebo se potřebujete jen poradit, preferuji nejrychlejší cestu telefonu.

Zavolejte mi na  +420 605 315 997. Nebo můžete psát na anicka@novitim.cz.

Jsem aktivní i na LinkedIn. Neváhejte se mi ozvat. Těším se. Anička