UAM: Co musí znát začínající obchodník?

24.9.2016
Smart Network

Snad každý dlouhodobý obchodník si jistě již někdy přál vrátit čas a provést určitý obchod jiným způsobem. Případně daný obchod vůbec neuzavírat. Stroj času by v takovém případě jistě přišel vhod nejednomu zkušenému obchodníkovi. Bohužel, takový stroj nemáme, a proto je nutné si z každé takové chyby vzít ponaučení pro příští obchody. Existuje však několik tipů, které je dobré mít na paměti ještě před zahájením činnosti. Možná vám pomůžou se určitých chyb vyvarovat.

 

Přeobchodování: může mě to vůbec potkat?

Nejprve je vhodné si vysvětlit, co to přeobchodování vlastně znamená. Jedná se o realizaci zbytečného množství obchodů v domnění, že více obchodů znamená větší zisky. Je tomu ale opravdu tak? Nejdůležitější při uzavírání jakéhokoli obchodu je, abyste jej porovnali se svým obchodním plánem. Jedná se opravdu o vašeho klíčového zákazníka? V tuto chvíli si můžeme připomenout Paretovo pravidlo (20 % klíčových zákazníků nám přináší 80 % zisků!) Pomůže vám tento určitý obchod posunout se k vašim cílům?

 

Ztráta z obchodu? I to se může stát

Ztrátové obchody by vůbec neměli vznikat, nicméně někdy nelze odhadnout naprosto přesně budoucí vývoj trhu. Přirovnat si tuto situaci můžeme k obchodování na burze s cennými papíry. V den nákupu vypadá situace více než příznivá a očekávaný vývoj trhu je také nakloněn generování zisků. Ale co když na druhý den se stane nějaký teroristický útok, který otřese nejen cítěním lidí, ale poznamenány budou i burzy.

Stejně tak se to může stát obchodníkovi, který prodává výrobky či službu. Zákazník může mít po uzavření smlouvy doplňující požadavky, reklamaci v kvalitě, případně celkovou nespokojenost. Náklady s odstraněním této nespokojenosti tak budou růst, případně mohou překročit původní předpoklady. I z takové situace je důležité se poučit a příště se to již nestane.

 

Soustředit se na zisky nebo na samotný proces?

Někteří začínající obchodníci se soustředí především na generování zisků. A to co možná nejvyšších. Především v začátku je ale důležitější vyhodnocovat obchodní proces. Zda byl v souladu se zvoleným obchodním plánem. Abyste obchody uzavírali vždy jen ziskové a vytvořili si určité portfolio zákazníků, musíte se stát excelentními obchodníky.

 

Těchto několik rad by vám mělo pomoci si uvědomit, že nejprve se musíte perfektně naučit ovládat celý obchodní proces. Naučit se vytvářet obchody konzistentně. Prvotní honba za zisky vás přivede akorát do stresových situací, neboť budete muset uzavírat velkou řadu obchodů. Pokud si ovšem vytipujete dobře cílového zákazníka a budete vědět, jak mu prodat právě vaši službu či výrobek, bude vám jich stačit dle Paretova pravidla jen několik.

 

Jak se stát opravdu excelentním obchodníkem se dozvíte na workshopu 4.10. EXCELENTNÍ OBCHODNÍK.

Více informací zde.

Kateřina Jančíková - redaktorka

Další články

Smart Network
Smart SMART TALK rozhovor s Lucií Spáčilovou Hostem dalšího dílu podcastu SMART TALK s Gabrielou je Lucie Spáčilová, zakladatelka společnosti Performia s.r.o. pro Českou republiku.
Detail článku
Smart Network
Člen Oslavte s Českými překlady 20 let existence 20% slevou na váš překlad Tento rok je pro překladatelskou agenturu České překlady plný dvojek. Slavíme 20 let na trhu, 2 roky členství v klubu Smart Network a také jsme získali 2. místo v soutěži společensky odpovědných malých firem z Olomouckého kraje.
Detail článku
Smart Network
Člen Představení člena: Anička Schwarzová - Odstraňte bariéry: Jak usnadnit cestu B2B klientům k vašim službám Přečtěte si více o Aničce Schwarzové a firmě Novitim.
Detail článku
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network

KONTAKT

info@smart-network.cz Smart Network
+420 775 649 843 Smart Network
Informace o používání cookies Smart Network
Spisová značka: C 81849, vedená u Krajského soudu v Brně Smart Network
GDPR
Smart Network
Smart Network Smart Network Business Center s.r.o.
Smart Network IČ: 02607450, DIČ: CZ02607450
Smart Network Sídlo: Loosova 578/9, Lesná,Brno, 638 00
Smart Network Kancelář: Centrum Viktoria, Vodařská 2, 619 00 (2. patro)
Smart Network Úhrada vstupného na akce:
CZK: 2700633772/2010
fb tncz linked in google fb warengo google spotify apple podcasts

aplikace Podělte se s námi o kvalitu provozovaných služeb aplikace