UAM: Etický kodex ve firmě?

8.10.2016
Smart Network

Co je to etický kodex? Etické kodexy stanovují  základní principyjednání a chování v organizaci. Těmto normám se říká etické zásady. Kodexy jsou ve firemním prostředí používány od 20. let 20. století.

Etické kodexy jsou nutné pro získání respektu a důvěryhodnosti ze strany klientů i obchodních partnerů. Často také slouží jako nástroj samoregulace. Takové svědomí firmy a ujištění, že je všechno jak má být. Kodexy stanovují hranice a zabezpečují, že vedení firmy ani její zaměstnanci nesleví ze svých zásad a zásad firmy, a to ani v případě krizové situace.

Etických kodexů existuje několik druhů:

  1. deklarace hodnot: Ta vychází z podnikatelské filozofie organizace. Shrnuje jak nahlíží podnik na etické problémy a dilemata. Obsahuje firemní krédoa zavazuje se k etické odpovědnost vůči zainteresovaným stranám
  2. etické kodexy: Poskytují komplexnost pohledu na činnost podniku, práva a povinnosti zaměstnanců. Umožňují veřejnosti objasnit na jakých principech společnost funguje a jaké jsou její cíle a hodnoty. Pokud ovšem není etický kodex jen planými slovy a nemá sloužit pro firmu jen jako reklama

Etické kodexy mají několik variant a úrovní, na kterých jsou postaveny. Mohou být vytvořené a závazné na úrovni jednotlivců, celého podniku, souhrnně pro profesní odvětví nebo v rámci dané korporace/ asociace. Například různé komory (advokátní, lékařské,...). Stejně tak mohou být kodexy limitovány místem a svým dosahem působnosti. Kodexy nalezneme místní, regionální, národní, mezinárodní i globální.

 

Co v něm najdeme?

Důležitý je především obsah kodexu. Správný etický kodex by měl zahrnovat firemní hodnoty, postoje a normy chování. Měl by řešit např. témata: důvěryhodnosti organizace, konflikty zájmů, přijímání darů, sexuální obtěžování, rovnocenná práva zaměstnanců, ekologii, bezpečnost práce, péči o zdraví, zaměstnanců, zájmy akcionářů, vztah k vládě a vládním strukturám, k využívání informací, korupce,…

Všechny tyto témata jsou shrnuty do základních okruhů: respektování práva, čestnost a fér konkurence, bezpečnost a kvalita produkce, konflikty zájmů, jednoznačné odmítnutí, diskriminace, vztahy s dodavateli, oceňování účetnictví a uzavírání smluv, zneužívání a využívání informací v obchodním styku, korupce, sociální odpovědnost, ochrana životního prostředí, informace o majetku.

 

Kontrola?

Na dodržování kodexu většinou dohlíží ombudsman  (funkce rozšířena ze Švédska) nebo Human Resources manažeři. Kodex má smysl jen jsou-li za jeho porušení stanoveny sankce a jeho dodržování je zodpovědně kontrolováno. V současnosti jsou kodexy užívány především pro činnost hospodářských sdružení, profesionálních asociací a jejich členů a také v neposlední řase jednotlivých podnikatelských subjektů.

Kateřina Jančíková - redaktorka

Další články

Smart Network
Člen Představení člena: Anička Schwarzová - Odstraňte bariéry: Jak usnadnit cestu B2B klientů k vašim službám Přečtěte si více o Aničce Schwarzové a firmě Novitim.
Detail článku
Smart Network
Smart SMART TALK inspirace: „Jak se efektivně a jednoduše představit, abyste zaujali ” V rámci série dílů inspirace se Gabriela zaměřuje na networking a mýty, které s ním jsou spjaté. V tomto 39. díle se Gabriela zaměřuje na téma: Jak se efektivně a jednoduše představit, abyste zaujali.
Detail článku
Smart Network
Smart SMART TALK rozhovor s Petrem Opavou Hostem dalšího dílu podcastu SMART TALK s Gabrielou je Petr Opava, umělec, muzikant, herec, lektor, skladatel a učitel hudby.
Detail článku
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network

KONTAKT

info@smart-network.cz Smart Network
+420 775 649 843 Smart Network
Informace o používání cookies Smart Network
Spisová značka: C 81849, vedená u Krajského soudu v Brně Smart Network
GDPR
Smart Network
Smart Network Smart Network Business Center s.r.o.
Smart Network IČ: 02607450, DIČ: CZ02607450
Smart Network Sídlo: Loosova 578/9, Lesná,Brno, 638 00
Smart Network Kancelář: Centrum Viktoria, Vodařská 2, 619 00 (2. patro)
Smart Network Úhrada vstupného na akce:
CZK: 2700633772/2010
fb tncz linked in google fb warengo google spotify apple podcasts

aplikace Podělte se s námi o kvalitu provozovaných služeb aplikace